آلیاژ زاماک (Z.A.M.A.K) چیست؟

زاماک نوعی آلیاژ بر پایه عنصر روی است که معمولا در قطعات تحت فشار استفاده می شود. حدوداً ۹۵% ترکیب این آلیاژ از روی، ۴% از آلومینیوم و 1% از مس تشکیل شده است. گرچه در آنالیز شیمیایی این آلیاژ، مقدار کمی از آهن، کادمیم، قلع، نیکل، کروم و منگنز را هم می توان مشاهده کرد.

 نام z.a.m.a.k مخفف نام آلمانی فلزاتی است که عناصر این آلیاژ از آن تشکیل شده است و شامل فلز روی، آلومینیوم، منیزیم و مس ( در زبان آلمانی کوپفر ) است.

شرکت روی نیوجرسی برای نخستین بار آلیاژهای زاماک را در سال 1929 تولید کرد.

متداول ترین درجه آلیاژ زاماک؛ زاماک گرید 3 است. علاوه بر آن، زاماک گرید 2، زاماک گرید 5 و زاماک گرید 7 نیز به صورت تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

این آلیاژها معمولا ریخته گری می شوند. آلیاژهای زاماک (به ویژه گرید شماره 3 و 5) اغلب در صنعت ریخته گری چرخشی استفاده می شوند.

از آلیاژ زاماک در تولید لوازم و ابزار آشپزخانه نیز استفاده می شود. از جمله این موارد می توان به گردو شکن، سیر له کن و آب مرکبات گیر ها اشاره کرد که نیاز به استحکام بالاتر و مقاومت بیشتری در برابر فشار و تنش دارند.

 

zamak

انتخاب زاماک به معنای تکیه بر مواد سازگار با محیط زیست است. فرآیند ریخته گری زاماک گاز های سمی ناچیزی نسبت به سایر آلیاژ ها در هوا و آب پخش می کند. علاوه بر این، زباله های ناشی از آلیاژ زاماک قابل بازیافت نیز هستند و مصرف انرژی برای بازیافت آن بسیار پایین است همچنین زاماک دارای سطح عالی هدایت حرارتی است.

زاماک آلیاژی از روی، آلومینیوم، منیزیم و مس است که در نقره آغشته می شود. این بخشی از فرآیند تولید دایکاست و دارای سطوح آلومینیومی بالاتر از هر آلیاژ دیگری است و به زیورآلات سختی ظاهری جسورانه ای می دهد و طول عمر بیشتری نسبت به سایر آلیاژ ها دارد. از همین رو برای تولید زیورآلات از این آلیاژ نیز استفاده می شود